Peliohjelmistotoimilupa Suomen uudessa rahapelilaissa

25. elokuuta 2025

Suomen rahapelijärjestelmä on läpikotaisen muutoksen keskellä. Olemme aikaisemmissa artikkeleissamme käsitelleet päivitettyä hallituksen esitystä (HE 16/2025 vp) uudeksi rahapelilaiksi sekä toimilupahakemuksen edellytyksiä täsmentänyttä Poliisihallituksen määräystä.

Uudessa rahapelijärjestelmässä Suomen rahapelimarkkinat avautuvat rahapelientoimeenpanijoiden lisäksi rahapelien peliohjelmistojen tarjoajille. Tässä artikkelissa tarkastelemme rahapeleissä käytettäviä peliohjelmistoja, peliohjelmistoluvan hakemista sekä peliohjelmistojen tarjoajaa koskevia velvoitteita toiminnan käynnistämisen osalta.

Peliohjelmistotoimilupa

Rahapelijärjestelmää koskevan hallituksen esityksen mukaan peliohjelmiston määritelmä sisältäisi kaikki rahapelien toimeenpanossa käytettävät sovellukset ja ohjelmistot, joita olisivat esimerkiksi vedonlyöntiohjelmistot, satunnaislukugeneraattorit sekä ohjelmistot, jotka hyväksyvät ja tallentavat pelitapahtumia, määrittävät tuloksen tai laskevat ja jakavat voitot asiakkaan tilille.

Ehdotetun rahapelinlain mukaan peliohjelmistotoimilupa voidaan myöntää peliohjelmistojen valmistamiseen, toimittamiseen, asentamiseen tai mukauttamiseen. Rahapelilaki edellyttäisi luvan saaneita rahapelien toimeenpanijoita käyttämään ainoastaan peliohjelmistotoimiluvan haltijoiden tuottamia peliohjelmistoja. Peliohjelmistoluvan tarkoituksena on valvoa rahapelien toimeenpanossa käytettäviä ohjelmistoja rahapelien lainmukaisen toimeenpanon varmistamiseksi. Uuden rahapelilain mukaan luvan saanut peliohjelmistojen toimittaja ei saisi toimittaa peliohjelmistoja sellaiselle rahapelien toimeenpanijalle, jolla ei ole lainmukaista rahapelitoimilupaa. Täten lupavaatimukset koskevat molempia osapuolia; sekä rahapelien toimeenpanijan että peliohjelmiston toimittajan on varmistettava, että vastapuolella on voimassa oleva toimilupa.

Rahapelilaissa säädetyn valvontaviranomaisen tulee ylläpitää rekisteriä kaikista rahapelijärjestelmän mukaisista toimiluvanhaltijoista. Vastapuolen voimassa oleva toimilupa voidaan todentaa tarkistamalla toimilupa valvontaviranomaisen ylläpitämästä rekisteristä.  

Peliohjelmistotoimilupaa voi hakea aikaisintaan 1.1.2027. Siten rahapelitoimiluvan haltijoiden velvollisuus käyttää ainoastaan peliohjelmistotoimiluvan haltijoiden tarjoamia peliohjelmistoja astuu voimaan vasta 1.1.2028. Kuten rahapelitoimiluvankin osalta, peliohjelmistotoimilupa myönnetään enintään viideksi vuodeksi kerrallaan.  Hakija voi aloittaa peliohjelmistojen toimittamisen välittömästi, kun tämä on saanut valvontaviranomaiselta hyväksyvän toimilupapäätöksen.

Edellytykset luvan saamiseksi

Peliohjelmmisto- ja rahapelitoimiluvan myöntämisen edellytykset vastaavat pitkälti toisiaan (ks. aikaisempi artikkelimme toimilupahakemuksista). Poliisihallituksen antamien määräysten mukaan toimilupahakemuksessa vaaditut tiedot ja selvitykset koskevat pääasiallisesti hakijan organisaatiorakennetta, taloudellista tilaa ja suunniteltua liiketoimintaa. On huomioitava, että toisin kuin rahapelitoimilupahakemuksen osalta, peliohjelmistojen toimittajilta ei vaadita selvitystä suunnitellusta markkinoinnista. Tätä voidaan perustella sillä, että peliohjelmistotoimittajien markkinointi on tyypillisesti yritysten välistä B2B-markkinointia, kun taas rahapelitoimijoiden markkinointi kohdistuu suoraan kuluttajiin, jolloin kuluttajan- ja pelaajansuoja korostuvat.

Peliohjelmistotoimiluvan myöntäminen edellyttää, että hakija on luotettava ja sopiva valmistamaan, toimittamaan, asentamaan tai mukauttamaan rahapelien toimeenpanossa käytettäviä peliohjelmistoja. Käytännössä peliohjelmistotoimiluvan hakijalta vaaditaan samoja edellytyksiä kuin rahapelitoimiluvan hakijalta. Täten luotettavuuden ja sopivuuden arviointi keskittyy peliohjelmistoja tarjoavan yrityksen omistajien ja johdon arviointiin.  

Toisin kuin rahapelitoimilupaa, jota voidaan hakea Poliisihallitukselle toimitetulla lupahakemuksella 1.1.2026 alkaen, peliohjelmistolupaa voi hakea vasta aikaisintaan 1.1.2027. Tämän vuoksi peliohjelmistotoimilupahakemuksia käsittelee uusi lupa- ja valvontavirasto eikä Poliisihallitus, joka käsittelee ainoastaan sellaisia toimilupahakemuksia, jotka on jätetty ennen 1.1.2027.

Muita velvoitteita

Edellä mainitun mukaisesti peliohjelmistotoimiluvan haltija voi tarjota, kehittää tai mukauttaa peliohjelmistoja ainoastaan rahapelitoimiluvan haltijoille. Tämän velvoitteen rikkominen voi johtaa rahapelilaissa säädettyyn seuraamusmaksuun. Seuraamusmaksun määrä perustuu rikkomuksen kokonaisarviointiin. Oikeushenkilöille määrätty seuraamusmaksu ei voi ylittää neljää prosenttia rikkomusta edeltäneen vuoden liikevaihdosta, ja maksun enimmäismääräksi on asetettu viisi miljoonaa euroa.

Myös peliohjelmistoimiluvan haltijat ovat velvollisia suorittamaan rahapelilaissa säädetyn valvontamaksun, mutta peliohjelmistotoimiluvan haltijan valvontamaksuksi on säädetty 1 500 euron suuruinen kiinteä summa. Ohjelmistojen toimittajilta veloitettava valvontamaksu siis eroaa rahapelitoimiluvan haltijoille säädetystä valvontamaksusta, joka perustuu tämän pelikatteeseen.

Loppuhuomiot

Suomen rahapelimarkkinoiden uusi sääntelykehys tarjoaa mahdollisuuksia paitsi rahapelien toimeenpanijoille myös peliohjelmistojen toimittajille.

Molempia osapuolia koskeva sääntely edellyttää rahapelien toimeenpanijalta ja peliohjelmistojen toimittajalta voimassa olevaa toimilupaa. Säännös koskee sekä rahapelien toimeenpanijaa että peliohjelmistojen toimittajaa, ja osapuolet ovat velvollisia varmistumaan vastapuolen voimassa olevasta toimiluvasta.  

Nordic Law’n tiimillä on vahva asiantuntemus rahapelialasta ja sen oikeudellisesta sääntely-ympäristöstä. Meillä on laaja kokemus asiakkaiden avustamisesta lupaprosesseissa EU:n ja Suomen sääntelykehysten puitteissa. Tarjoamme asiantuntevaa neuvontaa uuden rahapelilain velvoitteiden täyttämiseksi sekä lain mukaisen liiketoiminnan järjestämiseksi. Keskustelemme mielellämme tarpeistanne rahapelilain uudistukseen liittyen.

Nordic LawWeb3- ja Fintech-oikeuden pioneeri